Festiwale >> Stalowa Wola >> 1998, VIII Festiwal | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Logowanie |
VIII LETNIE KONCERTY FESTIWALOWE KLASZTOR BRACI MNIEJSZYCH KAPUCYNÓW STALOWA WOLA - ROZWADÓW 1998 WTORKI GODZ. 19.00 07 LIPIEC - 06 WRZESIEŃ Strona -Organizatorzy KOMITET HONOROWY Ryszard Modelski OFM Cap - Prowincjał Krakowskiej Prowincji Bra ci Mniejszych KapucynówWiktor Stasiak - Wojewoda Tarnobrzeski Alfred Rzegocki - Prezydent Miasta Stalowej Woli Kate Delaney - Attache Kulturalny Ambasady Amerykańskiej w Warszawie Helga Schmidt - Dyrektor Instytutu Kultury Austriackiej w Warszawie Ambasada Szwajcarska w Warszawie Szwajcarska Fundacja “Pro Helvetia”
KOMITET ORGANIZACYJNY Stanisław Szczepan Król OFM Cap - Gwardian Klasztoru Braci Mniejszych Kapucynów w Stalowej Woli Robert Grudzień - Prezes Fundacji im. Mikołaja z Radomia, Dyrektor festiwaluMagdalena Pamuła-Dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej w Stalowej Woli Bogusław Szwedo - Dyrektor Radia “Leliwa” Dionizy Garbacz - Dyrektor Wydawnictwa “Sztafeta” Piotr Jackowski - Asystent dyrektora festiwalu, prowadzenie koncertów Jolanta Krzykwa - Naczelnik Biura informacji i Promocji Miasta Stalowej Woli Ryszard Pastuszak - Dyrektor Wydziału Kultury, Sportu i Turystyki Urzędu Wojewódzkiego w Tarnobrzegu Stanisław Król - współpraca Zofia Ziomek - Centrum Językowe “Conversation” Slava Kowalinski - Manager festiwalu PATRONAT; RADIO “LELIWA” , WYDAWNICTWO “SZTAFETA” TELEWIZJA MIEJSKA STALOWA WOLA
Biuro festiwalu: Klasztor Braci Mniejszych Kapucynów Stalowa Wola, ul. Klasztorna 27 tel. 015 / 844 47 13 Biuro Informacji i Promocji Miasta Stalowej Woli Stalowa Wola, Pl. Wolności 7 tel.015/842 41 51 w.209, 842 04 54, fax 842 79 85 Dyrektor festiwalu: Robert Grudzień Asystent dyrektora festiwalu, prowadzenie koncertów: Piotr Jackowski WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL MUZYKI ORGANOWEJ I KAMERALNEJ LEŻAJSK- RADOM - OROŃSKO KALENDARZ KONCERTÓW KLASZTOR BRACI MNIEJSZYCH KAPUCYNÓW STALOWA WOLA - ROZWADÓW WTORKI 19. 00 7 lipca Verena Steffen - flet /Szwajcaria/ Olivier Eisenmann - organy /Szwajcaria/ 14 lipca Lucas Chorosiński - organy /Kanada/ Monique Letourneau - sopran /Kanada/ 21 lipca Katarzyna Lech - skrzypce/Warszawa/ Przemysław Kapituła - organy /Warszawa/ 28 lipca Agnieszka Antonik - wiolonczela /Katowice/ Zygmunt Antonik - organy /Katowice/ 4 sierpnia Ferdinand Klinda - organy /Słowacja/ 11 sierpnia June Kean- organy /USA/ Romuald Erenc - gitara /Sieradz/ 18 sierpnia Anna Stopińska - skrzypce /Rzeszów/ Jan Szydło - organy /Łańcut/ 25 sierpnia Georgij Agratina - fletnia Pana Robert Grudzień - organy6 września /niedziela/ Wiesław Ochman - tenor Robert Grudzień - organy Program Festiwalu 7 lipca Verena Steffen - flet /Szwajcaria/ Olivier Eisenmann - organy /Szwajcaria/ PROGRAM Leonardo Vinci - Sonate D-dur fur Flote und Basso continuo 1690-1730 Adagio, Allegro, Largo, Presto, Pastorella Nicolaus Bruhns - Preludium i fuga e-moll 1665-1697 Marin Marais - “Les Folles d`Espagne” na flet solo 1656-1728 Johann Sebastian Bach - Fuga sopra Magnificat BWV 733 1685-1750 W.A.Mozart - Serenade III, C-dur, KV 439b fur Flote und Basso continuo 1756-1901 Allegro, Menuetto, Adagio, Menuetto, Rondo Joseph Rheinberger - Passacaglia e-moll, op. 156, nr 11 na organy solo 1839-1901 Will Eisenmann - Meditationen, op.88 /1975/ fur Floete B.C. 1906-1992 Max Reger - Introduktion und Passacaglia d-moll 1873-1916 14 lipca Lucas Chorosiński - organy /Kanada/ Monique Letourneau - sopran /Kanada/ PROGRAM Jan Pieterszon Sweelinck -Wariacje ”Mein Junges Leben” 1562-1621 Alessandro Scarlatti - Le Violette 1660-1725 - Mio tesoro per te moro Johann Sebastian Bach - Wenn wir in hoechsten noeten sein 1685-1750 Antonio Vivaldi - Concerto a-moll /Tr.J.S.Bach/ 1675-1741 Johann Sebastian Bach - Aria “Bist du bei mir” 1685-1750 - Aria “Schafe konnen sicher weiden” z Kantaty BWV 208 Wolfgang Amadeusz Mozart - Epstle Sonata K.336 Giovanni Battista Pergolesi - Cujus animam ze Stabat Mater 1710-1736 Franciszek Schubert - Ave Maria 1797-1828 Cesar Franck - Preludium, fuga i wariacje h-moll 1822-1890 Wolfgang Amadeusz Mozart - Exsultate, jubilate K.165 1756-1791 Recitativo i Larghetto Allegro non troppo /Alleluja/ Eugene Gigout - Toccata h-moll 1844-1925 21 lipca Katarzyna Lech - skrzypce/Warszawa/ Przemysław Kapituła - organy /Warszawa/ PROGRAM Jan Sebastian Bach - Preludium i fuga G-dur Jerzy Fryderyk Hä ndel - Sonata E-dur op.1 nr 15 Ludwig van Bethoven - “Stü che fü r die Spieluhe” - Adagio - Scherzo - Allegro Tomasso Albinoni - Adagio g-moll Leon Boë llman - Suita Gotycka - Introdukcja - Chorał - Menuet gotycki - Modlitwa - Toccata 28 lipca Agnieszka Antonik - wiolonczela /Katowice/ Zygmunt Antonik - organy /Katowice/ PROGRAM Louis Nicolas Clerambault - Suit du Premier Ton G.B.Pergolese - Aria na wiolonczelę Samuel Scheidt - Fantazja Antonio Caldara - Sonata D-dur na wiolonczelę i organy Kancjonał Sióstr Klarysek ze Starego Sącza - 2 arie na organy Benedetto Marcello - Sonata C-dur na wiolonczelę i organy Wolfgang Amadeus Mozart - Ave Verum Corpus Jan Sebastian Bach - 3 Chorały “Wachet auf ruft uns Stimme” BWV 645 “Jesus bleibet meine Freude” z Kantaty 147 “Herr Christ, der einige..” BWV 601 - III Suita C-dur na wiolonczelę solo Francois Couperin - La Triomphante” - Premiere Partie - “Bruit de gverre” Franciszek Schubert - Ave Maria Jan Sebastian Bach - Aria z III suity orkiestrowej D-dur BWV 1068 Henry Purcell - “Trumpet Tune”
4 sierpnia Ferdinand Klinda - organy /Słowacja/ PROGRAM Tabulatú ra z Levoc e: Suita I. (1641)(Intrada, Chorea ex A,B,C,D,E,F,G,H, Scienta ex nihilo) Johann Sebastian Bach: Fanta zia a Fuga a-moll, BWV 561 (1685-1750) Chorá l “”Erbarm dich mein”, BWV 721 “Schmü cke dich, o liebe Seele”, BWV 756 Passacaglia a Fuga, BWV 582 Jan K. Kuchar : Fantasia pastoralis g-moll (1751-1829) Franz Liszt: Prelú dium a Fuga na meno B-A-C-H (1811-1886)
11 sierpnia June Kean- organy /USA/ Romuald Erenc - gitara /Sieradz/ PROGRAM L. Mulet -Carillon-Sortie Dietrich Buxtehude - Preludium i fuga D-dur Wojciech Długoraj - Villanella Fernando Sor - Wariacja na temat W.A. Mozarta op.9 Louis Vierne - Utwory w starym stylu Jan Sebastian Bach - Preludium i fuga G-dur Mauro Giuliani - La Rosa Józef Haydn - Suite for Musical Clock Johann Kaspar Mertz - Fantazja Węgierska Franciszek Liszt - Preludium i fuga n.t. B-A-C-H 18 sierpnia Anna Stopińska - skrzypce /Rzeszów/ Jan Szydło - organy /Łańcut/ PROGRAM Utwory z Tabulatury Jana z Lublina. J.S. Bach - Aria z Suity D-dur J. Podbielski - Preludium A. Corelli - Sonata op.5 nr 8 (skrzypce i organy) Preludio. Largo Allemanda. Allegro Sarabanda. Largo Giga. Allegro J.S. Bach - Preludium i fuga c-moll BWV 546 F. M. Veracini - Largo J.S. Bach - Sonata a-moll na skrzypce solo Andante, Allegro. J.S. Bach - Chorały: “Wachet auf, ruft uns die Stimme” (BWV 645) “Jesus bleibet meine Freude” (kantata 147) F. Schubert - Ave Maria C. Franck - Fantasie A-dur 25 sierpnia Georgij Agratina - fletnia Pana Robert Grudzień - organy PROGRAM Jan z Lublina /XVI / - 9 tańców Wolfgang Amadeusz Mozart /1756-1791/ - Andante C-dur, - Marsz Turecki Jan Sebastian Bach /1685-1750/ - Preludium i fuga c-moll BWV546 - Preludium chorałowe ”Erbaum` dich mein, o Herre Gott”BWV 721 Josef Haydn /1732-1809/ - Serenada Jan Sebastian Bach - Charles Gounod /1818-1893/ -Ave Maria Mieczysław Surzyński - Improwizacja n.t. pieśni kościelnej ”Święty Boże”op. 38 Tomasso Albinoni /1671-1750/ - Adagio g-moll Georg Fryderyk Haendel /1685-1759/ - Largo z opery Kserkses - Halleluja - tr. Th. Dubois 6 września /niedziela/ Wiesław Ochman - tenor Robert Grudzień - organy Program: Leopold Mozart - 6 utworów “Poranek i Wieczór” Adolf Doss - Ave Maria Pietro Mascagnani - Ave Maria Anonim - Almande de La nonette, Allemande Loreyne Franciszek Schubert - Ave Maria Luigi Luzzi - Ave Maria Ludvig van Beethoven - Suita zegarowa Cesar Franck - Panis Angelicus Jan Sebastian Bach - Chorał n.t.”Erbaum ` dich mein, o Herre Gott” Alessandro Stradella - Aria kościel na “Pieta Signore”
Noty biograficzne Georgij Agratina - urodzony w 1948 roku w Mołdawii, na granicy zespół instrumentów folklorystycznych. Kolejno kontynuował naukę w szkole średniej i Konserwatorium Muzycznym w Kijowie. Od 1970 roku jest solistą Narodowej Orkiestry Instrumentów Ludowych oraz profesorem Akademii Muzycznej w Kijowie. Koncertował z z najbardziej prestiżowymi orkiestrami symfonicznymi oraz jako solista w Rosji, Niemczech, Francji, Kanadzie, USA (wielokrotne tournee koncertowe), Mongolii, Holandii, Polsce oraz na Mołdawii, Ukrainie Agnieszka Antonik urodziła się w Toruniu. Naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 6 lat. Szkołę muzyczną ukończyła w 1985 r. w Gdańsku. Studia odbywała w Gdańsku, a potem w Katowicach w klasie wiolonczeli Leona Mielimąki; ukończyła je w 1990 r. Współpracowała z Wielką Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji, z orkiestrą kameralną Camerata Impuls, a także z zespołem muzyki dawnej Capella Academica. Występuje jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą. W 1995 roku dokonała nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia. Obecnie współpracuje z Państwową Operą Śląską w Bytomiu. Jest założycielką zespołu wiolonczel Quatrocelto. Zygmunt Antonik --pierwszych lekcji gry na fortepianie udzielała mu siostra, dalsza edukacja muzyczna zaowocowała dyplomem Średniej Szkoły Muzycznej w Zabrzu, w której kształcił się przez 6 lat w klasie organów Łucji Krosny-Widerowej. Szkołę tę ukończył z wyróżnieniem w 1976 roku. W tym samym roku rozpoczął studia w katowickiej Akademii Muzycznej w klasie organów Henryka Klaji, Maurycego Merunowicza i Joachima Grubicha. W roku 1980 brał udział w pierwszym Kursie Organowym w Kamieniu Pomorskim, a w sierpniu tego samego roku jako stypendysta Rządu Belgijskiego uczestniczył w Mistrzowskim Kursie Organowym w Mechelen k. Brukseli prowadzonym przez wybitnego organistę, kompozytora i pedagoga Flor Peetersa. W latach 1995 - 1996 odbył studia podyplomowe w zakresie gry organowej pod kierunkiem prof. Juliana Gembalskiego. Już będąc studentem występował jako solista i kameralista biorąc udział w licznych festiwalach muzyki organowej i kameralnej w kraju i poza granicami kraju (Belgia, Republika Czeska, Niemcy, Szwecja, Włochy, Hiszpania). Jest założycielem zespołu muzyki dawnej Capell Academica, z którym występuje wykonując muzykę epoki baroku. Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, a także dla Telewizji Hiszpańskiej. Prawykonywał utwory wybitnych polskich kompozytorów, m.in. A. Glinkowskiego, R. Gabrysia, R. Hetmańczyka, A. Lasonia, W. Cienciały, E. Bogusławskiego, B. Szabelskiego. Propaguje muzykę organizując koncerty muzyki organowej i kameralnej w kościołach Górnego Śląska. Zajmuje się również działalnością pedagogiczną jako pracownik katowickiej Akademii Muzycznej oraz cieszyńskiej Filii Uniwersytetu Śląskiego. Jest założycielem i współorganizatorem klasy organów w PSM I i II stopnia im. M. Karłowicza w Katowicach. Łukasz Chorosiński ur. w roku 1955 w Warszawie. Naukę gry na organach rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera w Warszawie pod kierunkiem Tadeusza Jarzęckiego. Po ukończeniu szkoły średniej rozpoczął studia wyższe w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina studiując organy w klasie Feliksa Rączkowskiego uzyskując dyplom w rok u 1979. Przez ten okres czasu brał czynny udział w życiu artystyczno - muzycznym gdzie występował na licznych festiwalach organowych.W roku 1980 wyjechał do Belgii gdzie rozpoczął studia kompozycji pod kierunkiem Willem’a Kersters’a w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Antwerpii. W roku 1982 przybył do Kanady początkowo do Montrealu gdzie w latach 1982-1987 związany był z działalnością muzyczną, pełniąc jednocześnie funkcję asystenta - organisty w “Sanctuaire de Marie-Reine des Coeures”. W roku 1988 prz eniósł się do St. Catharines-Ontario obejmując powierzone mu stanowiska: Titular Organist i Director of Music w Katedrze St. Catherine of Alexandria, gdzie przebywa obecnie prowadząc również klasę organów na uniwersytecie “Brock Uniwersyty” w St. Catharines.Robert Grudzień - studia w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz i telewizyjnych. Bardzo często występuje w duecie z tenorem Wiesławem Ochmanem, flecistą Grzegorzem Olkiewiczem, sopranistką Yoshiko Harą, Wolfgangiem Ebnerem - róg alpejski, wiolonczelistą W.Panhoferem oraz Georgijem Agratiną /fletnia Pana/. W 1990 r. otrzymał nagrodę Komitetu d/s Radia i Telewizji za twórczość radiową. W 1991 i 1992 roku otrzymał stypendium twórcze Wojewody Radomskiego w dziedzinie muzyki. Pełniąc funkcję Prezesa Fundacji im. Mikołaja z Radomia, współorganizuje wiele koncertów i festiwali na terenie całej Polski. Jest powoływany w charakterze konsultanta do opiniowania projektów nowych instrumentów a także remontów i restauracji historycznych organów. Otrzymał szereg dyplomów, nagród i wyróżnień od Wojewody Rzeszowskiego, Radomskiego, Prezydenta Miasta Radomia oraz Ministerstwa Kultury i Sztuki. Przemysław Jakub Kapituła urodził się w 1965 r. w Warszawie. W 1990 r. ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Józefa Serafina. Pobierał również lekcje prywatne w zakresie gry na fortepianie u prof. Kajetana Mochtaka. Muzyk uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów: N. Danbyiego, D. Rotha, M. Ślechtę, G. Bovela.. Artysta regularnie koncertuje w kraju i zagranicą, współpracuje z solistami, chórami oraz zespołami orkiestrowymi. Specjalne miejsce w jego zainteresowaniach zajmuje twórczość wybitnych organistów polskich: Mieczysława Surzyńskiego (1866-1924) i Feliksa Nowowiejskiego (1877-1946). Będąc dyrektorem Fundacji Festiwal Muzyki Sakralnej jest inicjatorem i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej w Warszawie oraz Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej “Organy Archikatedry” w Warszawie. Muzyk jest również współtwórcą wielu przedsięwzięć artystycznych na terenie Warszawy i Polski. Artysta dokonał licznych nagrań radiowych, telewizyjnych i na płytę CD. June Kean wykonuje utwory utwory kompozytorów od renesansu do współczesności. Studiowała na Pólnocnym Uniwersytecie w Texasie w klasie organów prof. D. Willinga i D. Petersa.W 1978 roku uczestniczyła w Międzynarodowym Konkursie w Haarlemie, Prof. dr Ferdinand Klinda, urodzony w 1929 r. w Koszycach jest jednym z czołowych organistów europejskich. Cieszy się wielkim rozgłosem, uczestniczył z ogromnym powodzeniem w najważniejszych festiwalach europejskich: w Wiedniu, Pradze, Lipsku, Paryżu, Rzymie, Rawennie. Koncertował w większości krajów europejskich, w USA, Kanadzie, Japonii, nagrał wiele płyt i programów radiowych i telewizyjnych. Krytycy zgodnie oceniają zalety jego gry: wierność stylistyczną, temperament artystyczny, mistrzowską registrację, głęboką muzykalność oraz precyzję techniczną. Prof. Klinda wielokrotnie prowadził w różnych krajach seminaria i kursy mistrzowskie, m.in. w 1993 r. maił miejsce prowadzony przezeń kurs muzyki Oliviera Messiaena (którego Klinda jest wybitnym interpretatorem) w kościele św. Teresy w Łodzi. Jest profesorem gry organowej w Akademii Muzycznej w Bratysławie. Katarzyna Lech - ukończyła szkołę I i II stopnia im. K. Lipińskiego w Lublinie. Naukę kontynuowała w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie skrzypiec Wiesław Ochman osobowość muzyczna nie wymagająca rekomendacji. Najsłynniejszy polski tenor, znany na największych estradach świata /La Scala, Metropolitan Opera, Covent Garden i wiele innych/ występował w towarzystwie największych gwiazd operowych pod batutą największych dyrygentów świata. Jego kunszt wokalny został utrwalony na płytach polskich i zagranicznych wytwórni oraz w radio i telewizji rodzimej i światowej. Wiesław Ochman jest artystą wszechstronnym. W kręgu jego zainteresowań lezy nie tylko opera, ale także muzyka oratoryjna a przede wszystkim pieśni. Mało znanym a zasługującym na uwagę nurtem jego działalności jest malarstwo, które było można podziwiać na nielicznych niestety wystawach autorskich wielkiego śpiewaka.Anna Stopińska - ur. 1979 r. w Rzeszowie. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 10 lat. W tym roku ukończyła klasę skrzypiec w Liceum Muzycznym w Rzeszowie. Od 7 lat uczestniczy czynnie w Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Łańcucie. Pomimo młodego wieku ma na swoim koncie liczne występy m.in. na: Festiwalu Muzycznym “Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze Rzeszowskiej, na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Leżajsku, jak też na Festiwalu Muzyki Kameralnej w Orońsku, gdzie grała wraz z pianistka z Yuko Kawai. Jan Szydło - ur. 1954 w Krośnie. Szkoła muzyczna II stopnia w zakresie gry na fortepianie i organach. Ukończył w 1979 roku studia w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w zakresie muzykologii i gry na organach pod kierunkiem ks. prof. Karola Mrowca. Grę na organach studiował także pod kierunkiem prof. Klemensa Kamińskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Koncertował w Polsce, Niemczech i we Włoszech. Jest organistą kościoła farnego w Łańcucie, prezesem Łańcuckiego Towarzystwa Muzycznego i dyrektorem Państwowej Szkoły Muzycznej oraz pedagogiem Archidiecezjalnego Studium Muzycznego w Przemyślu.
ORGANY FIRMY JANUSZA KAMIŃSKIEGO Z WARSZAWY KLASZTOR BRACI MNIEJSZYCH KAPUCYNÓW STALOWA WOLA - ROZWADÓW ilość piszczałek 1.Subbas 16' 30 2.Kwinta 30 3.Oktawa 8' 30 4.flt kryty 8' 30 5.Chorał 4' 30 6.Mixtura 120 7.Bombard 16' 30 8.Burdon 16' 56 9.Pryncypał 8' 56 10.Flet rurkowy 8' 56 11.Gamba 8' 56 12.Oktawa 4' 56 13.Flet spiczasty 4' 56 14.Kwinta 56 15.Flet leśny 2' 56 16.Mixtura 280 17.Trąbka 8' 56 (żaluzjowy) 18.Flet kryty 8' 56 19.Salicet 8' 56 20.Pryncypał 4' 56 21.Flet rurkowy 4' 56 22.Sesquialtera od b 68 23.Oktawa 2' 56 24.Kwinta 56 25.Szarf 4x1' 224 26.Obój 8' 56 27.Tremolo Razem piszczałek w organach 1,768 szt. Połączenia nożne: II-I I - ped. II - ped. Pedał nożny do żaluzji manuału II Traktura gry oraz rejestrowania mechaniczna. Projekt dyspozycji wykonanej przez firmę Janusza i Zygmunta Kamińskich przy współpracy Stanisława Króla ze Społecznego Komitetu Budowy Organów. |